Nesne Temelli Yaklaşım ile İkonografi, İkonoloji ve Görsel Kültür: Salvador Dali ‘‘ Son Akşam Yemeği Ayini’’
Freedman’ a göre popüler görsel kültür ve
güzel sanatlar alanlarının ortak çalışması ile ortaya çıkan imgeler hem sanatın
tanımını geliştirir hem de güzel sanatlar disiplinine farklı boyutlar
kazandırır. Bu boyutlar yeni bağlamlar, anlamlar veya bilişler geliştirir
(Freedman, 2003). Freedman’ nın sanatı geliştirecek bağlamların, anlamların ve
bilişlerin dayandığı yaklaşım türü olarak nesne temelli yaklaşım incelenebilir.
Barnard’ ın sanat tarihindeki eserlerin
incelenmesine yönelik olarak sunduğu nesne temelli yaklaşım; biçimsel özelliklere dikkat ederek sanat
eseri inceleme endişesi içerisindedir. Barnard, sanat, tasarım ve güzel
sanatlar alanlarındaki görsel kültür nesne çeşitliliğini anlamlandırabilmek ve
yorumlayabilmek için görsellerin mutlak bir anlamının olmayacağını ifade
etmiştir. Bu nedenle imgelerin detaylı incelenmesi için nesne temelli yaklaşım
yöntemini ortaya atmıştır (Barnard,
2002). Freedman ’ın görsel kültürün sanat tarihine ‘‘ bağlamlar, anlamlar ve bilişler’’
kazandırması gerektiğine inandığı görüşünün, nesne temelli yaklaşım yöntemi adı
altında incelenen eserlerin bu görüşü desteklediğini düşünüyorum. Nesne temelli
yaklaşım altında geliştirilen incelemeler görsel kültürün anlamlandırılması ve
yorumlanması için önemli bir yöntemdir.
Nesne temelli yaklaşım temeline uygun olacak
şekilde kuram geliştiren, Erwin Panofsky sanat tarihindeki eserlerin; üç
aşamada incelenmesi gerektiğine inanmıştır.
·
İkonografik Tanımlama
·
İkonolojik Yorumlama( İçsel Yorum)
Başlıkları adı altında ele
alınmasını gerektiğini düşünmüştür. Ön- İkonografik incelemede; birey günlük
yaşamdaki tecrübeleri ile sanat eserlerindeki formları, anlamları, şekilleri,
dokuları veya çizgi gibi tasarım ilke ve elemanlarını ve aralarındaki anlamsal
ilişkiyi kendi bilgi, beceri ve deneyimlerine göre yorumlar. İkonografik
tanımlamada; Eserdeki nesnelerin, figürün bulunduğu mekânın veya sanatçının
eserde gizlediği anlamların hangi konulara işaret ettiğini bireysel zihinsel
şemalarında anlamlandırabilmesidir. İkonolojik yorumda ; diğer iki basamaktan sonra sanat eserinin
içeriği ile edinilen bilgi ile , eser bireysel olarak yorumlama ve
değerlendirme aşamasına yönelir.
Bu bağlamda ise Salvador Dali’nin Son
Akşam Yemeği Ayini tablosunun ikonografik analizi yapılmıştır.
Salvador
Dali, Son Akşam Yemeği Ayini
Ön-
İkonografik İnceleme :
Eserin ön ikonografik anlamında resmin
biçimsel anlamdaki unsurlara dikkat edilir. Eserdeki kompozisyonda koyu
tonların arka plandaki kompozisyonda ise açık tonlar hakimdir. Resmin ortasına
yerleştirilen masanın etrafında 13 erkek figürü bulunmaktadır. Kompozisyonun ve
masanın tam ortasında oturan figürün sağında beş figür , sol tarafında ise beş
figür yer almaktadır. Arka planda deniz manzarası kompozisyona uygun olacak
şekilde şeffaflık etkisine dikkat edilerek betimlenmiştir. Denizde toplamda üç
adet balıkçı teknesi yer almaktadır. Masanın ortasında oturan figürün üstüne
arka planda güneşin akşam saatlerine yakın vakitlerde olduğunu gösteren ışınlar
yansımıştır. Belirtilen figür dışındaki bütün erkek figürlerin yüzleri
görünmemektedir. Ortadaki figürün sağ ve sol tarafında yüzleri eğik bir biçimde
oturan figürler birbirlerinin aynadaki yansımaları gibidir. Figürlerden
izleyiciye en yakın olan iki tanesinin sırtı dönüktür. Ortada yer alan figür
dışındaki figürlerin hepsi giydikleri giysilerin içlerine gömülmüşlerdir.
Saçları uzun ve elleri hareket halinde olan figürün farklı olduğu dikkat
çekmektedir. Figürün sağ eli gökyüzünü, sol eli ise kendisini göstermektedir.
Figür masada oturan kişilere bir şeyler anlatmaktadır. Masanın üzerinde yer alan örtünün üzerinde
ikiye bölünmüş ekmek ve bir bardak içecek vardır. Tablonun kompozisyonunda en
üste yer alan alanda sadece göğüs kısmı görünür olan bir erkek bedeni yer
almaktadır ( Turan, 2020 s.326).
İkonografik
Tanımlama;
İkonografik tanımlamada ise, masanın
ortasında yer alan figürün Hz. İsa ve masanın etrafında yer alan diğer figürler
ise Hz. İsa’nın havarileridir. İncil’de geçen Hz. İsa’nın son akşam yemeği
hikayesi betimlenmiştir. Hikâyede Hz. İsa, ihanete uğramış ve tutuklanmadan
önce havarileri ise son kez akşam yemeği yemiştir. Son akşam yemeği Yahudiler
tarafından her sene kutlanan anma töreni şeklinde bir Fısıh temeğidir. Arka
planda yer alan deniz, Taberiye Gölü’nü ifade etmektedir. Bu göl Hz. İsa’nın
mucizelerinden bir tanesini öğrencilere gösterdiği göldür. Masanın üzerinde yer
alan ekmek ve şarap ise bu objeleri kutsaması ile ilgilidir. Şarap İsa’nın
kanını temsil eder. Kompozisyonun en üstünde yer alan yarım erkek beden figürü
ise İsa’nın çarmıha gerilmesini ifade etmektedir ( Turan, 2020, s. 327-328)
İkonografik
Yorumlama (İçsel Anlam)
Sanat tarihinde Leonardo Da Vinci’nin
yaptığı Son Akşam Yemeği adlı tablonun birçok farklı tasviri yapılmıştır. İncil’de
İsa’nın tutuklanarak bir gün sonra çarmıha gerilmesine anlatan son akşam
yemeği, hain olan kişinin Yahuda olduğunu ifade eder. Bu durum havariler
tarafından şaşkınlık ile karşılanır. Salvador Dali’nin sürrealist anlatımı
insanın bilincinde ve bilinçaltındaki imge ve deneyimleri fantastik bir biçimde
ifade etmektedir ( Turan, 2020, s. 329-330).
Kaynakça
Barnard,
B. (2002). Sanat, tasarım ve görsel kültür. (Çev.: Korkmaz, G). Ankara: Ütopya
Yayınevi.
Freedman,
K. (2003). Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics and the social life
of art. New York, NY: Teacher College Press.
Turan,
C. (2020). İkonografik ve İkonolojik Sanat Eleştirisi Yöntemine Göre
Salvador Dali’nin “Son Akşam Yemeği Ayini” Adlı Eserinin Analizi Cilt 11, Sayı
2,322-332
Yorumlar
Yorum Gönder