Görsel Kültür Yansımalarının: İnsan Zihninde Meydana Getirdiği Değişimler

 



Freedman’a göre insanların beyinlerinde var olan şemalar, yaşamlarının birçok noktasında benliğini bulmasını, kendini fark etmesini ve tanımasını sağlayan alanlardır. Bu noktada ise zihinde yer alan görsel şemaların hangi alanlarda ne durumda ve şekilde su üstüne çıkıp bireyin zihnini tetiklediği önemlidir. (Freedman, 2003). Ortaya çıkan zihinsel formlar insanların yaşamlarını anlamlandırmasını ve yeni biçimler ortaya çıkarmasını sağlamaktadır. Oluşan anlamlar bireyin içinde bir nevi yıkım oluşturur. Her yıkım farklı bir bağlam ve anlamı içerir.

 

Teknolojinin insan hayatındaki yerini düşündüğümüzde bir gün içerisinde maruz kaldığımız görsel çeşitliliğin zihnimizde oluşturduğu imgeler hem kendi benliğimizde hem de hayata olan bakış açımızda farklılıklara yol açar. Video izlerken aniden çıkan reklamlardan veya haberlerin araya girmesi ile izlediğimiz reklamlardan, okuduğumuz gazete haberlerine kadar geçen sürede karşı karşıya kalınan anlar bireyin kimliğini oluşturmada etkilidir. Sonuçta ise görülen imgeler asıl durumu değil, durumun altında yatan temsilleri yansıtmaya çalışır. İnsan bilincinin altında yatan anlamlar ile şekillenen imgeler, toplumun bireye kazandırdığı kültürün yardımı ile şekillenir.

 

Duncum’a göre görsel kültürün çalışma alanı üçe ayrılır;

1.Kültürel Çalışmalar

2.Materyale Dayalı Kültür Çalışmaları

3. Çağdaş Sanat Uygulamaları şeklinde üç ana başlıkta toplar.

Kültürel çalışmalar, farklı disiplinler bir aradadır ve toplumun dinamiklerini önemser. Filmler, videolar veya reklamlar gibi… Materyale dayalı çalışmalar ise, nesnenin somut olarak ne anlama geldiği ile ilgili değil, nesnenin öz yapısını temele alır. Nesnenin insan zihninde oluştuğu biçimi ile ilgilenir. Evrensel çapta tercih edilen bir yemek firmasının ortaya çıktığı ülke ile bütünleşmesi örnek olarak verilebilir. Çağdaş sanat uygulamaları ise sanat alanındaki durumların günümüzdeki çağdaş ve değişen sanatına uygun olacak şekilde uygulamaları kapsar (Duncum,2003). Verilen ana başlıklar doğrultusunda bireyin yaşamındaki karşılaştığı görsel imgeler ,  insan zihninde değişimlere yol açarak hayata bakış açısında farklılıklara yol açacaktır. Gördüğü görseli yorumlama veya eleştirel yaklaşma konularında farklılıklar olacaktır.

 

 

Kaynakça

Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics and the social life of art. New York, NY: Teacher College Press.

 

Duncum, P.(2003). The teorisi and pratices of visucal culture in art education. Art Education Policy Review, 2(105), 19-25

 

 

Yorumlar