Görsel Kültür Yansımalarının: İnsan Zihninde Meydana Getirdiği Değişimler
Freedman’a
göre insanların beyinlerinde var olan şemalar, yaşamlarının birçok noktasında
benliğini bulmasını, kendini fark etmesini ve tanımasını sağlayan alanlardır.
Bu noktada ise zihinde yer alan görsel şemaların hangi alanlarda ne durumda ve
şekilde su üstüne çıkıp bireyin zihnini tetiklediği önemlidir. (Freedman,
2003). Ortaya çıkan zihinsel formlar insanların yaşamlarını anlamlandırmasını
ve yeni biçimler ortaya çıkarmasını sağlamaktadır. Oluşan anlamlar bireyin
içinde bir nevi yıkım oluşturur. Her yıkım farklı bir bağlam ve anlamı içerir.
Teknolojinin
insan hayatındaki yerini düşündüğümüzde bir gün içerisinde maruz kaldığımız
görsel çeşitliliğin zihnimizde oluşturduğu imgeler hem kendi benliğimizde hem
de hayata olan bakış açımızda farklılıklara yol açar. Video izlerken aniden
çıkan reklamlardan veya haberlerin araya girmesi ile izlediğimiz reklamlardan,
okuduğumuz gazete haberlerine kadar geçen sürede karşı karşıya kalınan anlar bireyin
kimliğini oluşturmada etkilidir. Sonuçta ise görülen imgeler asıl durumu değil,
durumun altında yatan temsilleri yansıtmaya çalışır. İnsan bilincinin altında
yatan anlamlar ile şekillenen imgeler, toplumun bireye kazandırdığı kültürün yardımı
ile şekillenir.
Duncum’a
göre görsel kültürün çalışma alanı üçe ayrılır;
1.Kültürel
Çalışmalar
2.Materyale
Dayalı Kültür Çalışmaları
3.
Çağdaş Sanat Uygulamaları şeklinde üç ana başlıkta toplar.
Kültürel
çalışmalar, farklı disiplinler bir aradadır ve toplumun dinamiklerini önemser.
Filmler, videolar veya reklamlar gibi… Materyale dayalı çalışmalar ise,
nesnenin somut olarak ne anlama geldiği ile ilgili değil, nesnenin öz yapısını
temele alır. Nesnenin insan zihninde oluştuğu biçimi ile ilgilenir. Evrensel
çapta tercih edilen bir yemek firmasının ortaya çıktığı ülke ile bütünleşmesi
örnek olarak verilebilir. Çağdaş sanat uygulamaları ise sanat alanındaki
durumların günümüzdeki çağdaş ve değişen sanatına uygun olacak şekilde
uygulamaları kapsar (Duncum,2003). Verilen ana başlıklar doğrultusunda bireyin
yaşamındaki karşılaştığı görsel imgeler , insan zihninde değişimlere yol açarak hayata
bakış açısında farklılıklara yol açacaktır. Gördüğü görseli yorumlama veya
eleştirel yaklaşma konularında farklılıklar olacaktır.
Kaynakça
Freedman, K. (2003).
Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics and the social life of art. New
York, NY: Teacher College Press.
Duncum,
P.(2003). The teorisi and pratices of visucal culture in art education. Art
Education Policy Review, 2(105), 19-25
Yorumlar
Yorum Gönder