Görsel Kültür Nedir? Görsel Kültür Ürünlerinin Hayatımızdaki Etkileri


Görsel kültür, hayatımızın birçok noktasında zihnimizdeki görsel algıları ve biçimleri etkileyen, sadece görünen biçimleri değil görünmeyen biçim ve imgeleri anlamlandırmamızı sağlayan görsel çeşitliliğin algılanması için öğretici bir rehber niteliğindedir. Sokakta yürüdüğümüz bir anı anımsamaya çalışalım, otobüs duraklarında asılı olan reklamlardan, sokak duvarlarında asılı olan afişlere, mağazalarda gördüğümüz ürün reklamlarından elimizdeki cep telefonun içinde yüklü olan uygulamalara kadar görünen ve görsel imgelere sahip birçok nesne görsel kültür çerçevesinde değerlendirilebilir. Görsel ve kültür kavramları ayrı ayrı incelendiğinde verilen örnekleri daha iyi anlayabiliriz. Görsel, kavramı en basit tanımı ile görünen, zihinde önceden oluşturulmuş görsel şemalar ile anlamlandırılan, gözümüz ile gördüğümüz hemen hemen her şey… Kültür ise geçmişten geleceğe toplumların yapı taşlarını oluşturan durumların diğer toplumlar ile olan farklılıklarını kuşaklara aktaran maddi ve manevi bütün değerleri kapsayan alandır. Bu çerçevede görsel kültür kavramı ise gözle görülen durumların bireyin kendi kültürü içerisinde, başat olan değerleri içerisinde anlamlandırdığı ve yorumladığı bir disiplindir. Hayatımızda bu kadar önemli bir yere sahip olan görsel kültür ürünlerinin yansımaları da tahmin edilebileceği gibi oldukça önemlidir.



Kerry Freedman göre görsel kültür geçmişte insan üretiminin sonucu olan ve günlük yaşamda karşılaştığımız yapılar, mimariler, bahçeler vb. çoğu yapı günlük yaşamın bir parçası haline geliyor. Kitle iletişim araçları ve internet gibi alanlar sayesinde görsel kültürün sadece sanat alanında değil, günlük yaşamın birçok noktasında ekolojik ve benlik kavramları ile toplumla iç içe olduğunu ifade ediyor (Kerry Freedman, 2003).

 

Bilincimize yerleşen görsellerin ve imgelerin ilerleyen süreçlerde başka alanlara ve durumlara etki edeceği apaçık ortadadır. İnsanlar tarafında sürekli olarak zihinde bir mücadele içinde olan, eleştirilen ve irdelenen estetik imgelere anlam yükleme endişesi görsel kültür çeşitliliğindeki ürünler arttıkça artmaya devam edecektir.

 

Kaynakça

Freedman, K. (2003). Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics and the social life of art. New York, NY: Teacher College Press.

Yorumlar