Görsel Kültür Nedir? Görsel Kültür Ürünlerinin Hayatımızdaki Etkileri
Görsel
kültür, hayatımızın birçok noktasında zihnimizdeki görsel algıları ve biçimleri
etkileyen, sadece görünen biçimleri değil görünmeyen biçim ve imgeleri
anlamlandırmamızı sağlayan görsel çeşitliliğin algılanması için öğretici bir
rehber niteliğindedir. Sokakta yürüdüğümüz bir anı anımsamaya çalışalım, otobüs
duraklarında asılı olan reklamlardan, sokak duvarlarında asılı olan afişlere,
mağazalarda gördüğümüz ürün reklamlarından elimizdeki cep telefonun içinde
yüklü olan uygulamalara kadar görünen ve görsel imgelere sahip birçok nesne
görsel kültür çerçevesinde değerlendirilebilir. Görsel ve kültür kavramları
ayrı ayrı incelendiğinde verilen örnekleri daha iyi anlayabiliriz. Görsel,
kavramı en basit tanımı ile görünen, zihinde önceden oluşturulmuş görsel
şemalar ile anlamlandırılan, gözümüz ile gördüğümüz hemen hemen her şey… Kültür
ise geçmişten geleceğe toplumların yapı taşlarını oluşturan durumların diğer
toplumlar ile olan farklılıklarını kuşaklara aktaran maddi ve manevi bütün
değerleri kapsayan alandır. Bu çerçevede görsel kültür kavramı ise gözle
görülen durumların bireyin kendi kültürü içerisinde, başat olan değerleri
içerisinde anlamlandırdığı ve yorumladığı bir disiplindir. Hayatımızda
bu kadar önemli bir yere sahip olan görsel kültür ürünlerinin yansımaları da
tahmin edilebileceği gibi oldukça önemlidir.
Kerry
Freedman göre görsel kültür geçmişte insan üretiminin sonucu olan ve günlük
yaşamda karşılaştığımız yapılar, mimariler, bahçeler vb. çoğu yapı günlük
yaşamın bir parçası haline geliyor. Kitle iletişim araçları ve internet gibi
alanlar sayesinde görsel kültürün sadece sanat alanında değil, günlük yaşamın
birçok noktasında ekolojik ve benlik kavramları ile toplumla iç içe olduğunu
ifade ediyor (Kerry Freedman, 2003).
Bilincimize
yerleşen görsellerin ve imgelerin ilerleyen süreçlerde başka alanlara ve
durumlara etki edeceği apaçık ortadadır. İnsanlar tarafında sürekli olarak
zihinde bir mücadele içinde olan, eleştirilen ve irdelenen estetik imgelere
anlam yükleme endişesi görsel kültür çeşitliliğindeki ürünler arttıkça artmaya
devam edecektir.
Kaynakça
Freedman, K. (2003).
Teaching visual culture: Curriculum, aesthetics and the social life of art. New
York, NY: Teacher College Press.
Yorumlar
Yorum Gönder